Model Nowoczesnej Szkoły Ogólnopolska Konferencja dla Dyrektorów Szkół i Nauczycieli 10, 11 czerwca 2016

Wy nie opowiadacie jak powinno być – Wy to już pokazujecie

Tak jedna z gości konferencji „Model Nowoczesnej Szkoły” podsumowała spotkania w Ząbkach, które odbyły się 10 i 11 czerwca 2016 roku
w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca.

„Od kilku lat jestem uczestniczką wielu konferencji, na których wszyscy opowiadają, co należy robić. Wy nie opowiadacie jak powinno być – Wy to już pokazujecie, dlatego dzisiejsza konferencja jest wyjątkowa.”

Czas patrzenia w monitor komputera, garbienia się przy nim absolutnie minął-mówiła profesor Marlena Plebańska- potrzebujemy interdyscyplinarności, projektów, które aktywizują uczniów, edukacji wspartej technologią.

Organizatorzy konferencji wyszli do uczestników z następującym przekazem: Nie ograniczajmy lekcji do czterdziestopięciominutowych zajęć. Pomyślmy nad zmianami systemowymi umożliwiającymi zaplanowanie przez nauczycieli zajęć międzyprzedmiotowych, pracę w grupach w różnorodnych projektach już w szkole podstawowej. Uczmy dzieci kompetencji społecznych, krytycznego myślenia, nawiązywania relacji w grupie. Takie rozwiązanie zaprezentowano na konferencji z udziałem uczniów kilku szkół. Pokazano „żywą lekcję historii”-Debatę o Powstaniu Warszawskim, która odbywała się zarówno offline na sali gimnastycznej na oczach uczestników konferencji jak i online gdzie uczniowie siedząc w swoich szkołach w Ząbkach i w Warszawie pracowali nad prezentacją udostępnioną w chmurze, podczas gdy pozostali prowadzili dyskusję, W trakcie debaty dokonano dwóch krótkich wideokonferencji w języku angielskim ze szkołą z Kosowa oraz z Wielkiej Brytanii. Wcześniej zaprezentowano film wykonany przez piątoklasistów z SP3 z Ząbek zrealizowany telefonami komórkowymi, w którym zarejestrowano przebieg wspólnej pracy nad prezentacją sway wykonaną w cytowanym międzynarodowym uczniowskim składzie zdalnie komunikując się na skypie.

Uczniowie podczas lekcji mieli kontakt z autentycznym świadkiem Powstania Warszawskiego Panem Eugeniuszem Tyrajskim, kombatantem o pseudonimie „Genek”, który w barwny, charakterystyczny sobie poetycki sposób podsumował dyskusję dzieci. Kontakt z tak znakomitym gościem niewątpliwie wywarł ogromne wrażenie na uczniach, co dla procesu zapamiętywania informacji według założeń neurodydaktyki ma ogromny wpływ. Wielokrotność powtarzania celów edukacyjnych w sposób atrakcyjny dla młodzieży to droga do sukcesu dla wszystkich pedagagów zainteresowanych nowoczesnym spojrzeniem na nauczanie. Nowoczesne technologie i zastosowane metody i formy pracy w projekcie debaty, której byliśmy świadkami sprzyjają neurodydaktycznemu podejściu do uczenia się rozumianego w pojęciu uczącej się organizacji. Debata uczyła również kompetencji społecznych, często zwanych kompetencjami XXI wieku. Dzieci, niczym nieskrępowane uczone były krytycznego myślenia i nawiązywania relacji w grupie, budowania wiedzy poprzez korzystanie z zasobów sieciowych, komunikowania się w języku angielskim za pomocą urządzeń oraz autoprezentacji przed zgromadzonym audytorium.

„Debata, której byliśmy świadkami to „cyfrowy ogród rozwoju talentów, ogromna wymiana myśli historycznej, praca w grupie, współpraca z uczniami dwóch innych krajów i trzech polskich szkół, wykorzystanie wiedzy multiprzedmiotowej, polonistycznej, historycznej, informatycznej, językowej gdzie technologia była tylko narzędziem wspierającym proces edukacyjny”-mówiła Plebańska. Ten przykład jest wskazówką oraz inspiracją jak używać technologii cyfrowych w szkołach. Technologia, jako narzędzie dała możliwość uczniom współpracy przy tym projekcie-dodała profesor. Cele dydaktyczne powinniśmy stawiać wyżej niż uczenie technologii. W taki sposób cyfryzujmy szkoły-ponownie podkreślała Plebańska nawiązując do uczenia kompetencji społecznych.

Żyjemy w epoce „wiedzy na żądanie” (sformułownie użyte przez Plebańską), z poziomu różnych urządzeń wiedza jest dostępna za pośrednictwem Internetu. Wg organizatorów konferencji stawia to nauczyciela w zupełnie innej roli. Nauczyciel nie jest dzisiaj składnicą wiedzy, którą przekazuje uczniom, lecz osobą wspierającą rozwój ucznia, przewodnikiem po świecie informacji, planistą procesu edukacyjnego zindywidualizowanego dla konkretnego dziecka.

„Technologia diametralnie zmieniła przekaz, jaki widzieliśmy podczas debaty uczniowskiej” stwierdził profesor Maciej Sysło podczas panelu dyskusyjnego, który odbywał się bezpośrednio po projekcie uczniowskim „Niewątpliwie jest to wartość dodana” dla uczniowskiej debaty.

Fakt, iż uczestnicy w ankietach ewaluacyjnych rozdanych po konferencji domagali się więcej warsztatów świadczy o zainteresowaniu praktycznym zastosowaniem TIK (ICT) w edukacji. Nauczyciele są żądni szkoleń, które ukazują, w jaki sposób stosować technologię na swoich zajęciach oraz wysoko oceniają właśnie warsztaty z zastosowania jej na lekcjach innych niż zajęcia komputerowe. Warsztat z zeszytów w chmurze czy Swaya cieszyły się obok robotyki i programowania największym zainteresowaniem. Podczas konferencji podkreślono, że model nowoczesnej szkoły to przede wszystkim miękkie podejście do projektów skierowanych na rozwój ucznia i nauczyciela. Stworzenie w szkole organizacji uczącej się, gdzie nauczyciele nabywają kompetencji wraz ze swoimi wychowankami czy stosowanie oceniania kształtującego obok technologii w procesie nauczania to synonimy dzisiejszej nowoczesności.

Mocno został zaakcentowany aspekt rozwiązań chmurowych w edukacji od e-dziennika np. uonet plus do office 365 na wszystkich przedmiotach w szkole. Podkreślono komunikację z rodzicami za pomocą technologii oraz infrastrukturę szkolnej sieci bezprzewodowej i jej zabezpieczeń również w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania MERAKI.

Na konferencji dyrektor departamentu podręczników i innowacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej Pan Rafał Lew-Starowicz przedstawił zmianę dotyczącą obowiązkowego wprowadzenia programowania do polskich szkół. Uczestnikom konferencji nie mogło umknąć tak mocno zaakcentowane pytanie postawione przez profesora Macieja Sysło naśladujące nauczyciela i skierowane do ucznia, który pomylił się w obliczeniach: „jak do tego wyniku doszedłeś?” Pytanie jest kwintesencją odpowiedniego podejścia nauczyciela do ucznia. Nauczyciela, który nie podaje gotowych rozwiązań, lecz umożliwia uczniowi samodzielną analizę i syntezę oraz dojście do rozwiązania.

„Dość tej bolesnej technologii w szkołach, jest czas na rygorystyczną informatykę” cytował za ministrem edukacji Wielkiej Brytanii profesor dr hab. Maciej M. Sysło na wykładzie Programowanie elementem kształcenia informatycznego -wyzwania, rozwiązania i kierunki działań.

Pokazowa lekcja programowania przeprowadzona przez nauczycielkę z SP3 z Ząbek Katarzynę Iwanichę udowodniła, że można uczyć pierwszaków programowania, pomimo że nie mają jeszcze rozwiniętego abstrakcyjnego myślenia. Wystarczy dobrać odpowiednie metody pracy z naciskiem na naukę poprzez zabawę. Dyskusja w panelu wykazała, że pomimo różnicy zdań wszyscy są zgodni, iż programowanie jest polskiej szkole potrzebne i zasadne jest jej wprowadzenie na wszystkich poziomach edukacji, Spieramy się jedynie o metodologię. Należy zaufać nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej, którym najbliższe są metody pracy z dziećmi. Po przeszkoleniu grona nauczycieli klas młodszych przy użyciu platform takich jak code.org, Minecrafta, Baltie czy Mistrzów Kodowania programowanie może być wspaniałą przygodą, a programowanie robotów prawdziwą pasją. Konferencję zakończyło wystąpienie Lidera Cyfryzacji w Polsce z Ministerstwa Cyfryzacji Pana Włodzimierza Marcińskiego, który podkreślał wagę umiejętności cyfrowych w wystąpieniu Umiejętności dla przyszłości.

Grill z piątku na sobotę w pobliskim ośrodku Złote Brzozy okazał się „strzałem w dziesiątkę” a uczestnicy integrowali się i wymienili doświadczeniami nie tylko już z dziedziny edukacji.

Ideą zorganizowania konferencji właśnie pod tą nazwą jest wypracowanie koncepcji nowoczesnej szkoły, jako ruchu oddolnej, budzącej się społeczności edukatorów, dyrektorów szkół i osób zaangażowanych w doprowadzeniu do kreatywnej zmiany szkolnictwa w Polsce. Wielu uczestników konferencji deklarowało dalsze kontakty w sieciach współpracy chcąc mieć wpływ i dzielić się sukcesami z pozostałymi placówkami. Wierzymy w ruch oddolny kreatywnych szkół. Prosimy o zgłaszanie pomysłów na rozwiązanie problemów, z którymi borykamy się na co dzień w szkołach, które będziemy publikować na www.modelnowoczesnejszkoly.pl

Wszystkim gościom oraz uczestnikom serdecznie dziękuję w Imieniu organizatorów, Iwony Pańta oraz swoim i zapraszam do kontaktu online oraz do spotkania za rok na drugiej konferencji Model Nowoczesnej Szkoły w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach.

Dyrektor szkoły

Tomasz Łukawski

 

Model Nowoczesnej Szkoły. Ogólnopolska Konferencja dla Dyrektorów Szkół i Nauczycieli.

10, 11 czerwca 2016 

  

 

Konferencja kierowana jest do dyrektorów szkół, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów nieinformatycznych oraz nauczycieli zajęć komputerowych i informatyki.


Miejsce konferencji:  

Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach ul. Kościelna 2; 05-091 Ząbki

 

Główne tematy konferencji w 2016 roku:

1.    Projekty interdyscyplinarne wsparte nowoczesnymi technologiami (TIK) jako lek na szkolną nudę. Debata "na żywo" z udziałem uczniów i nauczycieli kilku szkół.

2.       Dyskusja-"Szkoła w chmurze" propozycją odpowiedzi na pytanie jak polska szkoła może wypełnić model kompetencji cyfrowych i dlaczego chcemy cyfrowych szkół w Polsce?

3.       Dyskusja na temat wprowadzenia obowiązkowych zajęć programowania do polskich szkół. Obawy, zasadność idei i pomysły na realizację kontra "myślenie akademickie"

4.       Infrastruktura sieciowa. Dyrektorze, czy wiesz co przeszkadza nauczycielom w poprowadzeniu lekcji z technologią?

5.       Warsztaty tematyczne dotyczące zastosowania TIK na lekcjach innych przedmiotów niż zajęcia komputerowe oraz warsztaty z programowania już od klasy pierwszej szkoły podstawowej.

 

W ramach konferencji odbędą się wykłady profesorów akademickich na temat stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Nauczanie interdyscyplinarne z technologią w tle jako zapewnienie równowagi pomiędzy tradycyjnym nauczaniem a racjonalnym wykorzystaniem komputerów zostanie zaprezentowane uczestnikom na zorganizowanej podczas konferencji "Debacie o Powstaniu Warszawskim". Uczniowie kilku szkół wezmą udział w dyskusji, która kładzie nacisk na rozwój tzw. Kompetencji XXI wieku. Tak zaplanowana "żywa lekcja historii" będzie finałem projektu interdyscyplinarnego łączącego treści historyczne, języka angielskiego, informatyki oraz literatury. Podczas debaty uczniowie nawiążą wideokonferencję ze szkołami z Wielkiej Brytanii oraz Kosowa i zaprezentują wykonane wcześniej w "chmurze obliczeniowej" projekty online. 

Do paneli dyskusyjnych zostali zaproszeni przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Cyfryzacji, profesorowie akademiccy oraz miłośnicy stosowania TIK w edukacji.

Warsztaty tematyczne poprowadzą nauczyciele-eksperci w nauczaniu-uczeniu się z zastosowaniem tabletów metodami 1:1, lekcji wyprzedzającej, z zastosowaniem platform edukacyjnych i aplikacji komputerowych oraz e-dziennika

Zaprezentujemy walory elektronicznego dziennika, który jest jedyną formą prowadzenia dokumentacji w SP3 i wskażemy jego funkcjonalność w zarządzaniu szkołą, pełnieniu nadzoru pedagogicznego i komunikacji z rodzicami

Zaprezentujemy profesjonalne zabezpieczenia sieci Wi-Fi działającej w szkole oraz rozwiązania sieciowe gwarantujące nauczycielom komfortową pracę.

Konferencja nie wypełni wszystkich obszarów "modelu szkoły". Naszą intencją jest rozpoczęcie szerokiej debaty w którą stronę ma zmierzać polska szkoła oraz jaki obrać kierunek. W roku 2016 wskazujemy przede wszystkim obszary metodologiczne wsparte TIK, zarządzanie placówką przy użyciu technologii oraz niezbędną infrastrukturę. Wskażemy jednak wszystkie obszary pracy szkoły w oparciu o 12 wymagań opisanych w nadzorze pedagogicznym oraz pokażemy jak je planować, monitorować i ewaluować przy pomocy komputera.

To wszystko już jest i działa w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach, która otrzymała tytuły szkoły pokazowej -Microsoft Showcase School w roku 2015 oraz 2016, Certyfikat Szkoły w Chmurze Microsoft oraz Modelowej Szkoły. Wśród profesjonalnie i starannie przygotowanej kadry pracuje ośmioro utytułowanych ekspertów innowacyjnego nauczania (Microsoft Innovative Educator Expert) zrzeszonych w międzynarodowej sieci ekspertów Microsoft in Education. Działania placówki zostały docenione i zaprezentowane przez dyrektora szkoły Tomasza Łukawskiego na Global Forum E2 w Redmont w stanie Waszyngton (USA) w maju 2015 roku.

Na zakończenie konferencji zbierzemy od uczestników uwagi i pomysły do dyskusji nad Modelem Nowoczesnej Szkoły rozumianym szerzej niż przez pryzmat kompetencji cyfrowych abyśmy wspólnie stali się inicjatorami oraz współtwórcami zmiany, która idzie oddolnie, zmiany oczekiwanej przez dyrektorów, nauczycieli, uczniów oraz rodziców.

Dyrektorze! Chcemy podzielić się z Tobą naszymi doświadczeniami i trudnościami. Dołącz do nas i zapoczątkuj zmianę dla swojej szkoły.

ZAPRASZAMY

Organizatorzy konferencji:
dyrektor konferencji - Iwona Pańta
dyrektor SP3
Tomasz Łukawski

 

Pod honorowym patronatem:

 

 

 

 

 


 


Burmistrz Miasta Ząbki



nowe logo MKO 1

http://www.poltransplant.org.pl/mscdn_logo.png

 

 

 

http://www.oeiizk.waw.pl/joomla/images/pliki/osrodek/siw/rgb_www/OEIIZK_kolorowy_beznazwy_WWW_RGB.png

 

Partnerzy:

 

http://www.poderpda.com/wp-content/uploads/2013/01/Microsoft-Logo-2012.jpg

 

 

 

http://www.ethnet.com.pl/wp-content/uploads/2015/04/ethnet_logo_top.jpg

 

 

 




 


 

 

 

Patronat medialny: